UNITAT DIDÀCTICA PRIMERA
TEMA 1. Missió i valors del periodisme.
De referència (funcions de manual)
Martínez Albertos, J.L. (2006): El zumbido del moscardón. Periodismo, periódicos y textos periodísticos. Ed. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. Sevilla-Zamora.
Lectures complementàries
Cantavella, Juan; Serrano, José Francisco (2004): Redacción para periodistas: informar e interpretar. Ed. Ariel. Barcelona.
Diezhandino, Pilar (1994): El quehacer informativo. Ed. Servicio de Publicaciones de la Universidad del País Vasco.
Pavlik, John V. (2005). El periodista y los nuevos medios de comunicación. Paidós, Barcelona.
TEMA 2. Introducció general a la teoria dels gèneres periodístics.
De referència (funcions de manual)
Grijelmo, Álex (1997). El estilo del periodista. Taurus, Madrid.
Casasús, J.M.; Núñez Ladevéze, L. (1991): Estilo y géneros periodísticos. Ed. Ariel. Barcelona.
Lectures complementàries
Núñez Ladevéze, L. (1995): Introducción al periodismo escrito. Ed. Ariel. Barcelona.
UNITAT DIDÀCTICA SEGONA
TEMA 3. El procés de la informació.
De referència (funcions de manual)
Sabés, F; Verón, J.J. (2008): La eficacia de lo sencillo. Introducción a la práctica del periodismo. Segunda edición. Ed. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. Sevilla.
Lectures complementàries
Armentia, José Ignacio; Caminos, José María (2003): Fundamentos de periodismo impreso. Ed. Ariel. Barcelona.
López, M. (1995): Cómo se fabrican las noticias. Fuentes, selección y planificación. Ed. Paidós Papeles de Comunicación. Barcelona.
López, X. (1999): Comunicación e información escrita. Redacción periodística. Ed. Edicions Lea. Santiago de Compostela.
TEMA 4. Concepte de notícia. Definició de notícia. Notícia i informació. Valors de la notícia. La notícia als diferents mitjans: ràdio, premsa, televisió i Internet/multimèdia.
De referència (funcions de manual)
De Fontcuberta, M. (1993): La noticia. Pistas para percibir el mundo. Ed. Paidós Papeles de Comunicación. Barcelona.
Lectures complementàries
Fox, Walter (2001): Writing the news. A Guide for Print Journalists. Ed. Iowa State University Press. Ames (Iowa).
López, X.; Túñez, M. (1995): Redacción en prensa: a noticia. Santiago de Compostela. Ed. Lea.
TEMA 5. Estructura de la notícia. Lid. Cos. Lid i cos: seqüència de continuïtat. Les 6 W. Material principal i material secundari. La crisis de la piràmide invertida a Internet?
De referència (funcions de manual)
Secanella, Petra María (1980): El lid, fórmula inicial de la noticia. Ed. ATE. Barcelona.
Lectures complementàries
Sabés, F; Verón, J.J. (2008): La eficacia de lo sencillo. Introducción a la práctica del periodismo. Segunda edición. Ed. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. Sevilla.
TEMA 6. Tipologia de la notícia.
De referència (funcions de manual)
De Fontcuberta, M. (1993): La noticia. Pistas para percibir el mundo. Ed. Paidós Papeles de Comunicación. Barcelona.
Lectures complementàries
Benavides, J.L.; Quintero, C. (2004): Escribir en prensa. Ed. Pearson. Madrid.
TEMA 7. Titulació. Concepte i finalitat de la titulació. Funcions i models. Elements. Tipus de titulars. Normes de titulació.
De referència (funcions de manual)
López Hidalgo, A. (2001): El titular. Manual de titulación periodística. Ed. Comunicación Social y Publicaciones. Sevilla.
Lectures complementàries
Gómez Mompart, J. L. (1982): Los titulares en prensa. Ed. Mitre. Barcelona.
UNITAT DIDÀCTICA TERCERA
TEMA 8. Les fonts informatives. Tipologia. Identificació de les fonts. Diferents formes d’atribució. L’ús de cites directes i indirectes.
De referència (funcions de manual)
López, M. (1995): Cómo se fabrican las noticias. Fuentes, selección y planificación. Paidós Papeles de Comunicación. Barcelona.
Lectures complementàries
Rodríguez, Pepe (1994). Periodismo de investigación: Técnicas y estrategias. Paidós, Barcelona.
TEMA 9. L’agència d’informació. Naixement i desenvolupament. Tipus d’agències. L’estil d’agència. Missatges difosos per les agències. El treball a una agència.
De referència (funcions de manual)
Savio, R.; Giffard, A. (1995) (Coords.): Las agencies de prensa en la comunicación global. Ed. Comunica. Madrid.
Lectures complementàries
Lechuga, R.; Guasch, V.; Mora, C. (1991): Las agencias internacionales de noticias. Ed. Pablo de la Torriente. La Habana.
Haskovec, S (1983): La agencia de prensa en el sistema de medios de comunicación. Ed. Organización Internacional de Periodistas. Praga.
TEMA 10. Els gabinets de comunicació: gestors de la informació.
De referència (funcions de manual)
García Orousa, B. (2009): Gabinetes de comunicación on line. Claves para generar información corporativa en la red. Ed. Comunicación Social. Ediciones y Publicaciones. Sevilla.
Lectures complementàries
Álvarez, T.; Caballero, M. (1997): Vendedores de imagen. Los nuevos retos de los gabinetes de prensa. Ed. Paidós. Barcelona.
Sabés, F; Verón, J.J. (2008): La gestión de la información en la administración local. Ed. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. Sevilla.
TEMA 11. El periodista i la redacció.
De referència (funcions de manual)
Ladevéze, L. (1995): Introducción al periodismo escrito. Ed. Ariel, Barcelona.
Lectures complementàries
Casasús, J.M.; Roig Ximénez, X. (1981): La premsa actual: introducció als models de diari. Ed. Edicions. Barcelona
TEMA 12. Els llibres d’estil.
De referència (funcions de manual)
El País (2003): Libro de estilo. Ed. Ediciones El País. Madrid.
Lectures complementàries
Casasús, J.M. (1986) (Coord.): La Vanguardia. Libro de Redacción. Ed. La Vanguardia. Barcelona.
De la Serna, V. (1996) (Coord.): El Mundo. Libro de Estilo. Ed. Ediciones Temas de Hoy. Madrid.
El Periódico (2002): Llibre d’estil. El Periódico. Ed. El Periódico. Barcelona.
La Voz de Galicia (2002): Libro de estilo. Ed. La Voz de Galicia. A Coruña.
Martínez de Sousa, J. (2003): Libro de estilo de Vocento. Ed. Trea. Gijón.
Tcherkarski, O. (1997) (Coord.): Clarín. Manual de estilo. Ed. Arte Gráfico Editorial Argentino SA Clarín. Buenos Aires.
Vigara, A.M. (2001) (Coord.): Libro de estilo de ABC. Ed. Ariel. Barcelona.
UNITAT DIDÀCTICA QUARTA
TEMA 13. Les noves tecnologies en premsa, ràdio i TV. Els nous mitjans de comunicació en la convergència mediàtica i tecnològica dintre de la qual el seu major exponent seria Internet. La digitalització: avantatges i inconvenients. Les innovacions telecomunicacionals. Influència de les TIC sobre el procés informatiu. Internet: com a font, com a canal i com a mitjà.
De referència (funcions de manual)
Larrondo, Ainara (2008). Los géneros en la Redacción ciberperiodística. Contexto, teoría y práctica actual. Universidad del País Vasco, Bilbao.
Tejedor, Santiago (2010). Ciberperiodismo: Libro de estilo para Ciberperiodistas. Itla Editorial, Santo Domingo (República Dominicana).
Lectures complementàries
Edo, Concha (2009): Periodismo informativo e interpretativo. El impacto de internet en la noticia, las fuentes y los géneros. Ed. Comunicación Social. Sevilla.
Huertas, A.; Perona, J.J. (1999): Redacción y locución en los medios audiovisuales. La radio. Ed. Bosch Comunicación. Barcelona.
López, X. y otros (2005): “Tipología de los cibermedios” en Salaverría, R. (2005): Cibermedios. El impacto de Internet en los medios de comunicación en España. Ed. Comunicación Social. Sevilla.
Cebrián Herreros, M. (1992): Géneros informativos audiovisuales. Ed. Ciencia 3 Distribución. Madrid.