UNITAT DIDÀCTICA 01: INTRODUCCIÓ AL PERIODISME
TEMA 1.
La professió periodística: missió i valors. El periodisme i la professió periodística a l’actualitat. El sector de la comunicació. Comunicar i informar. Tipus de comunicació. Funcions socials dels mitjans: informar, formar, persuadir i entretenir. Llenguatge i estil.
UNITAT DIDÀCTICA 02: L’ ESCRIPTURA PERIODÍSTICA
TEMA 2.
Introducció general a la teoria dels gèneres periodístics.
TEMA 3.
El procés de la informació: 1ª fase: obtenció, anàlisi, selecció i desenvolupament. 2ª fase: inclusió, exclusió i jerarquització. Les rutines de producció: establiment de l’agenda temàtica. Angle i punt de vista de l’informador: objectivitat, subjectivitat, intencionalitat i interpretació. L’amarillisme com negació del periodisme. La imatge en el periodisme.
TEMA 4.
Concepte de notícia. Definició de notícia. Notícia i informació. Valors de la notícia. La notícia en els diferents mitjos: ràdio, premsa, televisió i Internet/multimèdia.
TEMA 5.
Estructura de la notícia. Lid. Cos. Lid i cos: seqüència de continuïtat. Les 6 W. Material principal i material secundari. La crisi de la piràmide invertida en Internet?
TEMA 6.
Tipologia de la notícia.
TEMA 7.
Titulació. Concepte i finalitat de la titulació. Funcions i models. Elements. Tipus de titulars. Normes de titulació.
UNITAT DIDÀCTICA 03: LA PRODUCCIÓ DE CONTINGUTS INFORMATIUS
TEMA 8.
Les fonts informatives. Tipologia. Identificació de les fonts. Diferents formes d’atribució. L’ús de cites directes i indirectes.
TEMA 9.
L’agència d’informació. Tipus d’agències. L’estil d’agència. Missatges difosos per les agències. El treball en una agència. El teletip.
TEMA 10.
Els gabinets de comunicació: gestors de la informació. L’elaboració de notes i convocatòria de premsa
TEMA 11.
El periodista i la redacció. Organització i funcionament d’una redacció (El cas de la redacció on-line: Wikidiario)
TEMA 12.
Els llibres d’estil.
UNITAT DIDÀCTICA 04: REDACCIÓ PERIODÍSTICA I NOVES TECNOLOGIES
TEMA 13.
Les noves tecnologies en premsa, ràdio i TV. Els nous mitjans de comunicació en la convergència mediàtica i tecnològica el màxim exponent de la qual és Internet. La digitalització: avantatges i inconvenients. Les innovacions telecomunicacionals. Influència de les TIC sobre el procés informatiu. Internet: com font, com canal i com mig.